26 till 30 Amundsenrace!



Torsdag

Vi vaknade vid halv sju men gick inte upp förrän vid sju då vi packade klart de sista. Vid ungefär kvart över åtta startade resa till Östersund. De tog en timme ungefär att åka dit och väl framme så parkera vi och gick in lämnade alla sakerna inne i sekretariatet. Då började jobbet. Vi fick lägga upp alla västar som skulle vara till alla förare och handlers och det fanns 70 västar av båda sorterna. När vi väl lagt upp alla västar så fick vi sitta bak med och hjälpa till att fylla i papperna som skrevs vilka hundar som varje förare skulle ha med i loppet. När klockan blev halv tre gick vi upp till trav parkeringen där alla hundar skulle bli besiktade och undersökas av veterinären. Då veterinären kolla pulsen, hälsan och lederna. De fanns väl mer än 700 hundar hundar att undersöka och vi skulle även kolla chipet på hundarna så att de stämde och de fanns några hundar vi var tvungna att chippa om. Alla förare hade till klockan 19.00 på kvällen på sig att komma, när klockan blev halv sju så gick jag för det vara bara en veterinär och Veronica som behövdes där. När jag kom tillbaka till Scandic så var de kvällsmat som gällde och Scandic bjöd på tacos buffe, mums. Ja denna dagen gick väldigt snabbt men man var trött efter hela den dagen men det var inte så ansträngande, haha. Vi somnade väl vid elva.



Fredag

Man vaknade på Scandic hotell vid halv åtta då man tog sig en dusch som var skönt! Vi gick och käkade frukost vid åtta ungefär då vi träffa Richard och alla dom andra som också satt och käka frukost. När man väl ätit så gick vi tillbaka till rummet och borstade tänderna och sedan slappa vi till klockan blev halv ett då det var dax för lunch och då servera dem kyckling, potatis och sallad som var jätte gott =D Klockan tickade på och när den var kvart över ett så satte vi oss i bilen och körde ner till storsjön där starten skulle gå av klockan 18.00. Vi var där nere vid halv två då alla förberedelser började. Jag och en annan gick upp där de hyrde ut skidor och lite annat för att hämta spadar och sopsäckar som alla handlers kunde samla upp alla skit efter hundarna och annat skräp. Sedan blev de att vänta på att bilarna körde ner på isen och de kändes lite läskigt för när de kom en bil så knakade isen men det var ingen fara för den var 60 cm djup :P När de första kom så fick vi som uppgift att visa var bilarnas nummer var som de fått som startnummer. För de fanns stolpar uppsatta på rad där alla nummer satt och det var från nummer 1 till 57 då de var några stycken. Alla bilar fick sätta upp sin släden och lägga ut alla saker som skulle användas. Sista bilen kom väl in vid halv fem eller något. Jag, Veronica och en anna fick hjälpa en slädhundsförare ner med hundar och vilket jobb det var men väl nere vid hans nummer så koppla vi fast hundarna och sedan letade vi upp veterinärerna som vi skulle vara med. När vi pratat och bestämt vem vi skulle åka med gick jag och Veronica och ställde oss för att kolla så att publiken inte skulle gå innanför banden som de hade satt upp. När klockan slog 18.00 så gick starten och då var det Karsten Grönås först ut och sedan kom de andra efter. Men starten skit häftigt för man såg och hörde hur alla hundarna skällde och var helt ivriga för att få springa iväg. När starten gått gick jag för att leta upp min veterinär och när jag väl hittat henne så satte vi oss i bilen och begav oss till Ljungdalen. Men eftersom hon inte hade någon bildkarta så körde vi inom hennes föräldrar och lånade en. Det tog väl cirka två timmar till Ljungdalen. Så vi var där vid kvart över nio ungefär på kvällen. Då vi var väldigt trötta och bara ville ha en säng. Men de värsta var att de fanns bara två rum bokade och det ena rummet var med två bäddar och de andra på en bädd så jag och Veronica fick ta de med en bädd men vi fick låna ett liggunderlag. Eftersom Veronica skulle upp förre mig fick jag ligga i sängen, hehe. Vi gick och la oss vid halv elva då jag somnade direkt.



Lördag

Vaknade vid två på natten då Veronica skulle ut och möta de första spannet som kom in på första chekpointen. Men när hon gått så kollade jag på första spannet sedan somnade jag om. Min veterinär ringde mig vid halv fem då jag fick stiga upp för vi skulle hjälpa till där ute. Då de hade kommit in många spann. Jag gick ner och väntade på min veterinär och när hon kom ner så gick vi ut och hämtade papper i bilen där de stog förarnas namn och startnummer. Vi gick till hennes kollega och fråga vilka vi skulle börja med. Det fanns en hund med hög puls som Louise (veterinären) inte visste ifall den skulle få fortsätta att springa så innan vi åkte vidare till nästa checkpoint kollade vi till den hunden och då hade pulsen gått ner så den fick fortsätta. Vid kvart över tolv körde vi vidare till checkpoint Tenndalen där vi började att undesöka hundarna. Vi fick hjälpa till att ta tempen på vissa hundar, för alla hundar som hade hosta kollade vi tempen på. När vi kollat några hundar så var det mat som gällde och då bjöds de på kött, potatis och svampsås. Efter maten var det tillbaka till arbete på hundarna men nu fick jag och Veronica hjälpa till att hjälpa spannen till platsen där de skulle ligga. Det var så skoj att se hur trötta hundarna var för ju fort halmen kom fram så la de sig ner och somnade direkt. I Tenndalen var de obligatorisk vila i 6 timmar för både hundar och förare. När de 6 timmar gått så var hundarna utvilade och lika pigga som de var i starten. När vi stog och hjälpte veterinären kom en funktionär och undrade om jag kunde hjälpa dem att skicka iväg spannen när de skulle iväg. Jag fick till uppgift att räkna alla hundarna innan de begav sig iväg. Jag var där nere ända tills de blev mörkt då man fick hämta sin pannlampa för att kunna se något :P När vi skickat iväg några stycken var det dax för kvällsmat då klockan var halv sju och de bjöds på kyckling, potatis och svampsås som var mycket gott =D När man väl ätit kvällsmat då man var mätt gick jag ner igen och hjälpte till att skicka iväg spann men de fanns inte så många kvar då. Men jag stog inte där så länge för jag fick gå upp till tidtagningen och hjälpa spann som kom in. Men det var bara ett spann som kom in och de kördes av Anders Hörnlund för sedan flyttades tidtagningen ner till depån. Klockan var havl tio då jag ocg Veronica tog upp våra väskor där vi skulle sova. Vi somnade ungefär vid tio för vi skulle upp vid tre på natten och hjälpa spann ut.



Söndag

När klockan var två på natten vaknade vi av att dörren öppnades för de fanns inget lås på den och det var en som också jobbade på Amundsen som sa att hon skulle sova inne hos oss men eftersom de bara fanns två sängar så fick jag och Veronica ligga skavföttes men det gällde bara en timme för vi skulle ju upp vid tre, vi somnade om iallafall. Klockan tre gick vi upp och ner till sekretariatet som sa att de inte fanns så mycket att göra att vi kunde gå upp och lägga oss igen om vi ville men eftersom de inte fanns så mycket plats så gick vi runder och kollade lite istället. När klockan var halv sju, sju så började vi kratta upp halmen som var efter hundarna. När de väl var klart gick vi upp och käkade frukost med Lousie och då kom Richard och sa till oss att efter vi ätit klart kunde lägga våra väskor i bilen och hämta hans saker nere i sekretariatet och lägga de också i bilen. När vi ätit klart gjorde vi de och vi skulle också ha med oss ett släp till Röros. Så när Richard kom till bilen koppla vi släpet men innan de hade jag och Veronica hämtat två depå säckar som också skulle med. Vi körde från Tenndalen vid tio tror jag klockan var och det tog en timme till Röros från Tenndalen. Framme i Röros lasta vi av lite saker och sedan körde till där målet skulle vara. Framme vid målet så höll de på att sätta upp mål skylten och de fanns några funktionärer så vi slapp  hjälpa till =D. Efter väntat någon timme så kom första i mål som var Bjørnar Andersen och sedan kom Robert Sørlie. Men när de tre första kom i mål såg det ut så här:  

  1: Bjørnar Andersen
  2: Robert Sørlie
  3: Frode Wang

Och de tre SM vinnarna blev:

1: Nicole Burger.

2: Karsten Grönås.

3: Claes Arvidsson.

När de hade kommit in så körde vi tillbaka till hotellet och tog in våra väskor och fixade nyckel till vårt rum. Väl uppe på rummet så kolla vi på tv och sedan somnade man för var rättså trött, haha. När vi vaknade igen efter att de knacka på dörren skulle vi hjälpa till att bära upp lite priser till Richards rum men sedan så slappa vi bara hela kvällen tills vi skulle sova.

Måndag

Vi vaknade vad halv åtta men gick inte upp förrän åtta då ja klädde på mig och sedan gick vi ner och käkade frukost, så mycket det finns att välja mellan men blev mätt tillslut. När vi käkat klart gick vi upp till rummet och kolla tv och slappade eftersom vi hade jobbat hela helgen från fredag till söndag. På eftermiddagen kom RIchard och knackade på vår dörr och sa att vi skulle fixa priserna till kvällen. När det var klart slappa vi. När klockan var halv fem gick jag i duschen och fixade till mig för kvällen. Klockan kvart i sex gick vi ner med de sista och väntade tills maten var framserverad. De bjöds på massa olika mat rätter och det var mycket gott =D Kvällen bestod av prisutdelning som vi fick vara med och hjälpa till på. Vid middan så kom även ett country band upp och värmde upp inför kvällen för efter middagen så gick vi ner i baren där de spelade. När vi var nere i baren så han som är ordförande för Amundsen skulle bjuda alla på en drink så fråga han vad vi ville ha och då sa vi att vi ville ha cider och då vände sig hon som jobbade i baren mot Richard och han sa att vi gått ut skolan och jobbade hos han, mer än vi visste :P Men de funkade inte för hon ville se våra leg och då fick jag ta en 7up istället. När vi fått våra drinkar gick vi in där bandet spelade och satte oss och man var ju sugen på att dansa men vågade inte :P Veronica gick och köpte en cider och då delade vi på den så nu har hon blivit min langare, haha. När vi suttit ett tag blev klockan halv tolv och då gick vi upp och la oss och sov.


Tisdag

Vaknade klockan åtta och då blev de frukost och sedan gick vi upp och packade ihopa allt och slapp tills Richard kom och knackade på dörren och sa att vi skulle åka. Men först skulle vi packa ner alla saker i bilen för att sedan åka och hämta en sladd som användes för att packa till snön framför hundspannen. Först när vi skulle lasta så halkde jag på snön och sedan när vi skulle lyfta så klämde Veronica sin fingrar. Men när den väl var på vagnen kunde vi börja resan mot Hammerdal som skulle ta 4 timmar.

När vi kört några timmar så stannade vi till på en mack i Östersund där vi träffade Peter Edelbrock som är chef fär Scandic norden och som sitter i ledningen för amundsen och nan ville att vi skulle komma in på Scandic och ta en fika. Men innan de så gick vi in på macken där Richard var snäll och köpte en baguette och dricka till oss =) Men innan vi hade kommt fram till macken hade vi gjort sten, sax och påse om vem som skulle bära en scandic påsarna och vanligtvis brukar jag vinna men just då förlorade jag. Så när vi var framme på Scandic fick jag ta påsarna och lämna i receptionen och sedan blev de en god muffins och äppelkaka, vi satt där ett tag och pratade  och sedan körde vi till Willys där Richard storhandlade och sedan begav vi oss hemåt mot Hammerdal. Nu sitter vi och kollar på The fast and the furious 3 tror jag det är =)


Kommentarer
Postat av: mamma

Hej min vän,

vilket äventyr du varit med om.

Det låter som ni haft jätteskoj och att

ni fått vara med om mycke. Ni har ju

haft många varierande uppgifter.

Nu é vi många som längtar efter dig,

inte bara Gnista. Vi ska till farfar på lördagkväll

så vi får väl ta kycklingen och pot.gratängen på söndag. Puss & kram, mamma

2009-04-01 @ 20:28:29
Postat av: Farmor

Hej älskade matte

Idag har jag varit med Linus och Casper i hembygdsparken. Farmor var oxå med.Du verkar haft kul med så många hundar.Längtar efter dej,men du kom

mer ju snart hem.Många pussar från mej och Farmor Ni är välkomna till farfar på lördag.

2009-04-01 @ 22:36:08
Postat av: Ida

Wow! Vad mycket du varit med om!! Verkar som du haft riktigt kul, tänk att dina tre veckor snart är slut, känns som du precis åkte dig. Saknar dig! Pussar

2009-04-02 @ 08:08:55
URL: http://kristallregn.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0